Een dag in het leven van…
Voor de verandering eens geen verslag van allerlei activiteiten, maar van een gewone dag op school.
Die activiteiten waren er overigens wel, ze waren alleen niet zo foto- en verslaggeniek. We zijn uit eten en naar de bioscoop geweest in Havelock North, een gezellig dorpje op zo’n 20 minuten fietsen van hier. We hebben onze eerste eetgasten over de vloer gehad en zijn wezen eten met een Nederlandse collega van Annelieke, in de haven van Napier. Daarnaast heeft Annelieke veel weekend- en avonddiensten moeten werken. In de tijd dat ik er niet was heeft zij ontzettend veel mooie dingen geklust (foto’s volgen!) en in de tijd dat zij er niet was (zoals vanavond) heb ik onder meer wat aan de website gesleuteld, zodat die er naar bescheiden mening nu een stuk beter uitziet. Je kunt je nu ook (in de rechterkolom) abonneren op nieuwe berichten en onderaan zoeken op trefwoorden of in categorieen.
Sommige bezoekers vinden het misschien leuk om eens wat te horen over het leven op school. Als je het allemaal niet zo interessant vindt: sla gerust een keertje over!
Start van de dag
Nadat om zeven uur de wekker is gegaan, stap ik iets na half 8 op de fiets en ben ik binnen tien minuten op school. In het wiskundegebouw ben ik meestal als eerste en bij gebrek aan fietsenstalling zet ik mijn mountainbike maar in de gang. Ik heb dan een krap half uurtje om mijn tas uit te pakken, wat kopietjes te maken, nieuws te lezen en de laatste puntjes op de i van mijn lessen te zetten. Ook doe ik de ramen open en -als het al warm begin te worden- de airco aan. Om stipt kwart over acht ben ik aanwezig in de personeelskamer, alwaar de directie de huishoudelijke mededelingen doet en onder meer het programma voor de dag doorneemt. Als er stafleden zijn die mededelingen hebben, bijvoorbeeld sportuitslagen, een bijzondere (sportieve of academische) prestatie van een leerling, of iets anders van belang, dan staan ze bij toerbeurten op en delen dat met de circa 50 aanwezigen. Iedereen krijgt een felgeel blaadje met mededelingen voor leerlingen en gaat rond half 9 naar het lokaal. Ook als je het eerste uur geen les hebt, word je om kwart over 8 gewoon verwacht.
Schoolterrein
Nadat de bel is gegaan begeven de leerlingen zich naar het juiste gebouwtje. Zoals eerder gemeld heeft elk vak(gebied) zijn eigen onderkomen: de talen (Engels, Maori + Japans), Social Sciences (aardrijkskunde, geschiedenis), Science, Wiskunde, Gymnastiek, VIsual Arts, Technology en dan ben ik vast nog wel wat vergeten. De gebouwtjes staan rond een cirkel (met kunstgras) en bestaan uit een stuk of 8 lokalen elk (al verschilt de omvang volgens mij wel). De leerlingen betreden de lokalen via de buitenkant, de docenten komen meestal binnen via de hal, die alle lokalen per gebouwtje met elkaar verbindt en bovendien wat computers bevat. Ook de kantine (met een gebouwtje waar in de pauzes versnaperingen worden verkocht) is buiten. Als het onverhoopt een keertje regent (wat nog niet echt voorgekomen is volgens mij), schuilen de leerlingen onder de overkappingen bij de gebouwtjes of in een lokaal.
Begin van de dag
Een beetje afhankelijk van docent en jaargang druppelen de leerlingen binnen, of moeten ze zich in een rijtje buiten bij de deur opstellen. Het is dan een goede gewoonte dat de dames eerst naar binnen worden gelaten. Als iedereen zit doe je de aanwezigheidscontrole door de namen van alle leerlingen op te noemen, vanuit het Magister-systeem dat hier KAMAR heet. Ik doe dat vanaf de uitstekende iPad-app en dat is altijd een goede oefening in het uitspreken van de namen. De meeste vallen overigens heel erg mee, alleen sommige Maori-namen schijn ik nog niet zo goed te doen. In de onderbouw kan het zijn dat je leerlingen mist omdat ze corvee hebben bij de administratie: ze helpen dan de hele dag met mededelingen naar lokalen brengen, leerlingen ophalen voor directieleden, enzovoort. Daarnaast lepel ik het eerste uur alle mededelingen op . Gelukkig zijn ze inmiddels bezig met een mededelingenapp voor leerlingen, want het is wat suf om alle details over volleybaltrainingen en gereserveerde boeken af te moeten gaan.
De schooldag
Er zijn normaal gesproken 5 lessen op 1 dag en die duren in principe een uur, maar vaak ook 5 of 10 minuten korter. Dat hangt af van het tijdstip van de dag en de dag van de week. Op donderdag zijn de lessen wat korter, omdat er in de zomermaanden een sportuurtje is (lees: trainingen voor competitiespelende leerlingen, of een studieuurtje voor niet-sporters). Op maandag, woensdag en vrijdag zijn sommige lessen iets korter omdat alle leerlingen een korte bijeenkomst hebben met hun mentor en mentorklas, of met de rector of de jaarlaagleider (“dean”) – ze moeten dan gedwee de huishoudelijke mededelingen aanhoren en diverse leerlingen worden in het zonnetje gezet of juist op het matje geroepen. Net als in Nederland zijn er twee pauzes, die met een half uur en drie kwartier wel wat langer duren. Leerlingen zitten dan lekker buiten en kunnen wat sporten op het grote grasveld achter de school. Als ze tenminste geen straf hebben, want straffen worden vrijwel uitsluitend tijdens de pauzes afgehandeld. Nablijven is in principe geen optie, omdat sommige leerlingen met de bus naar huis moeten. Tijdens de pauzes worden ook toetsen ingehaald en -door sommige docenten- bijlesjes gegeven..
Einde van de dag
Dat betekent dat leerlingen allemaal om 3 uur vrij zijn en de school dan uitgestorven is, op een enkele leerling na die nog in het huiswerkcentrum aan het studeren is, of een collega die zijn lessen aan het voorbereiden is. De directieleden houden bij het uitgaan van de school toezicht dat alles ordentelijk verloopt. Formeel vallen de leerlingen als ze onderweg zijn naar huis en nog gekleed zijn in schooluniform ook onder toezicht van de school. Veel collega’s zie ik na 3 uur niet meer, omdat ze andere (sport)activiteiten hebben, hun eigen kinderen op moeten halen of liever thuis nog even doorwerken. Mij lukt het meestal wel om 5 uur klaar te zijn, zodat ik ’s avonds thuis niets meer hoef te doen. Tussenuren voor leerlingen zijn er overigens niet: collega’s die uitvallen door ziekte of een activiteit worden vervangen door een “reliever”, over dat systeem zal ik nog wel eens wat vertellen. Roosters worden dan ook niet per dag aangepast. Als docent heb je gemiddeld 1 “non-contact-hour” (tussenuur) per dag en net als in Nederland probeer je die uren nuttig te gebruiken.
De les en de leerlingen
Over de les zelf heb ik eigenlijk nog niet veel verteld, maar afgezien van de taal verloopt die in grote lijnen hetzelfde als in Nederland. Ik probeer elke les te beginnen met een vraag-van-vandaag, vaak aangevuld met een vraag-van-de-vorige-keer. Meestal volgt er dan een stukje uitleg, gevolgd door wat zelfstandig werken. Huiswerk is niet bij alle leraren standaard voor de volgende les, bij mij meestal wel. Bij wiskunde houden we in de onderbouw het rekenniveau op peil door altijd standaard met tien rekenvragen te beginnen, die onze sectievoorzitter ergens van een website haalt. In veel opzichten gedragen leerlingen zich niet heel veel anders (ook hier doen de meeste leerlingen liever geen huiswerk en praten ze graag), maar naar mijn gevoel zijn er meer leerlingen die serieus met school bezig zijn en zijn ze over het algemeen ook wat beleefder. Over de verschillen in stof, niveau en toetsing zal ik later nog wat uitwijden.
Ten slotte…
Wat een verhaal is het geworden! Dat krijg je als ik ga praten in plaats van plaatjes laten zien. Laat maar weten of je het einde van het bericht hebt gehaald. Voor mezelf vind ik het sowieso leuk om eens wat dingen op een rijtje te zetten, ook al leest verder niemand het… 🙂
Superleuk om te lezen Roland, het einde dus zeker gehaald 🙂
Jullie schrijven erg leuk + prachtige foto’s, dus ik blijf jullie zeker volgen!
Groetjes, Marije
Het heeft iets heel herkenbaars: leerlingen die liever praten dan huiswerk maken en leraren die naast het werk op school ook andere leuke dingen doen. Het speelt zich echter allemaal af in een totaal andere omgeving en dat geeft het verhaal iets extra spannends. Mooi om te lezen en zo mee te beleven.
We blijven het met belangstelling volgen.
Hoi! Leuk om te horen hoe je dag zoal verloopt. Klinkt alsof je het aardig gestructureerd van 7.30-17u kan houden, in tegenstelling tot Annelieke. Tijd voor meer hobby’s dan deze site? Leuk dat Annelieke ook n Nederlandse collega heeft, daar komt er snel nog een bij! Prima leesstof trouwens, wachtend op de zonsondergang in Sagres, Portugal! Obrigado! Groetjes, Sorina
En ja hoor, vandaag regende het dat het goot. Verzopen leerlingen, iedereen inderdaad overal schuilen.
Leuk om te lezen Roland!
Vanwege de lengte even uitgesteld, maar zeker het einde gehaald 😉
Groetjes,
Benno
tuurlijk halen we het einde! Het klinkt allemaal zo relaxed en gedwee en vooral simpel. Zijn alle docenten fulltimers? Ik zou graag roostermaker bij jullie willen worden, geef ik daarnaast nog wel een paar uurtjes bio.
Anika, niet iedereen is full-timer, maar de meesten wel geloof ik. Helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Zo lang is je verslag toch niet? Dat kan ik wel in één keer lezen.
Hoe was de ontmoeting met Pam?
Pam was zelfs in het Nederlandse nieuws, dus het was serieus.
Ik heb de kaart er nog eens bij gepakt. Al die “paradijs” eilandjes liggen ten noorden van Nieuw Zeeland. Dat zat toch wat anders in mijn brein.
Pam viel heel erg mee, een beetje meer regen en wind dan normaal. Verder geen stroomstoringen of andere ongemakken.
Roland,
Leuk verhaal. Ben nog wel benieuwd hoeveel klassen je nu hebt. Hoe groot die zijn en met welk niveau in Nederland het vergelijkbaar is.
Met mij is alles goed zij het dat mijn herstel veel langzamer gaat dan ik zou willen. Iets wat eerder een kwestie van maanden dan van weken is.
groetjes,
Piet