Vanalles (en nog wat)
Inmiddels is het schooljaar al 5 weken onderweg en kijken we uit naar bezoek en onze eigen trip.
Om met het bezoek te beginnen: komend weekend arriveren de ouders van Annelieke, die een aantal weken bij ons (en in de rest van het land) zullen verblijven. We hebben er natuurlijk erg veel zin in om ze te laten zien waar wij al die tijd uitgehangen hebben. En zoals gezegd hebben we zelf ook trip gepland: vanaf Koningsdag zijn we een tijdje in Nederland, vanwege een bruiloft in de (schoon)familie. We reizen naar Nederland via Zuid-Afrika, omdat Annelieke daar een interessant congres kan bijwonen en Roland toevallig vakantie heeft. In Kaapstad ontmoeten we Epco, die ons daar een weekje gezelschap gaat houden. Volgt u het nog? đ
Afgelopen zaterdag was er vanalles te doen in Hastings: het paardenevenement Horse of the Year, multi-cultu dansjes en hapjes bij International Cultures Day, een estafetteloop voor het goede doel waar mijn school aan meedeed (Relay for Life) en lampionnen in de Chinese Tuin. Hieronder een korte impressie van al dat leuks. Daarnaast hadden we met school afgelopen vrijdag Swimming Sports en werd ik dus betaald om een dag in het zwembad rond te hangen, en komende vrijdag is Athletics Sports en speelt mijn werkdag zich op de atletiekbaan af. Zoals een reaguurder de vorige keer al opmerkte: vanaf nu zullen er regelmatig dingen bekend voorkomen, omdat we ze vorig jaar ook al hebben gedaan – de lichtblauwe woorden in de tekst hierboven linken naar het verslag van vorig jaar.
Op school is het fijn om te merken dat alles stukken soepeler gaat dan vorig jaar. Voor het grootste deel heb ik dezelfde soort klassen als vorig jaar (brugklas, tweede klas, derde klas, en vierde klas “Wiskunde B”). EĂ©n klas is weliswaar nieuw (tweede klas versneld programma), maar die doen grotendeels hetzelfde als de derde klas. Meestal geldt dus dat ik de lessen van vorig jaar nog op de plank heb liggen, maar -net als in Nederland- geldt dat je het tweede jaar (en daarna) zoveel verandert, dat je niet alles letterlijk kunt hergebruiken. Vaak weet ik nu een stuk beter wat leerlingen moeilijk of juist makkelijk vinden, welke uitleg vorig jaar (getuige de resultaten op de toets) wel goed ging en welke niet, en ik snapÂ ĂŒberhaupt beter wat er van de leerlingen verwacht op de toets, met name om een zeer goed resultaat (“Excellent” of “Merit”) te halen. Op een enkele uitzondering na zijn alle leerlingen wel nieuw, dus ik moet weer ruim 100 namen onthouden en leren uitspreken. Grappig detail is dat ik drie leerlingen heb van Nederlandse afkomst, met wie ik in principe in het Nederlands kan communiceren. Dat betekent natuurlijk wel dat ik hier nog iets beter op mijn woorden moet letten, haha.
HĂš Roland.
Het blijft leuk jullie berichten te lezen en de foto’s te bekijken! Maaruh ik mis de klompendans! Misschien iets voor volgend jaar?
Groetjes Mariska
Nee.
:p
Hallo Roland en Annelieke,
Leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat. Roland leuk dat het onderwijs je blijf inspireren.
Ik blijf de tegenvoeters lezen.
Groeten Johan
Rondjes over de sintelbaan lopen of rennen? gaat dat samen?
En dat terwijl je zo’n mooi land hebt om te lopen đ
Mooie nacht (en dag) foto’s
Herhaling is nooit erg! Dit keer kunnen jullie alles net weer een stukje anders doen. Blij te horen dat jullie nog zo lekker gesetteld zijn. Leuk dat jullie binnenkort weer even terug komen! Het weer hier bereidt zich er al op voor! Die klompendans is trouwens een goed idee voor International Cultures Day, benieuwd of dat volgend jaar gaat komen? Groetjes!
Quote:
En ik snap ĂŒberhaupt beter wat er van de leerlingen verwacht op de toets, met name om een zeer goed resultaat (âExcellentâ of âMeritâ) te halen.
Ik zou zeggen: wat je in de lessen doet komt terug in de toets. Maar het ligt ” daar” ingewikkelder, je maakt niet zelf de toetsen?
Heb je daar vorig niet eens wat over geschreven? Maar ik weet niet meer wat.
Inderdaad, de toetsen worden centraal in de sectie geproduceerd en zijn hetzelfde voor alle klassen. (Afgelopen jaar deed de sectievoorzitter alles zelf, maar dit jaar heeft hij bedacht dat we beter met jaarlaagverantwoordelijken kunnen werken. Ben benieuwd of hij dat naar aanleiding van mijn suggestie heeft gedaan…)
In principe zijn de toetsen gemaakt voordat ik begin met lesgeven, maar in de bovenbouw is het niet altijd 100% duidelijk waar de grens ligt voor de verschillende beoordelingen. Daar bestaan documenten over en voorbeelden van, en je praat er vooraf met elkaar over, maar het blijft voor een deel interpretatie en door schade en schande wijzer worden. Zo had ik afgelopen week een toets waarbij leerlingen een kort verslag moesten schrijven – ik had ze verteld dat een bepaalde berekening ze aan “Excellent” zou helpen, maar toen ik mijn cijfers liet controleren door een collega, zei hij dat ze ook expliciet moeten vertellen waarom ze die berekening doen. Daarom mocht ik ze uiteindelijk geen “Excellent” geven en bleef het bij een “Merit”. Soms gebeurt het ook dat we het onderling wel eens zijn, maar aan het eind van het jaar op de vingers worden getikt door externe controleurs (voor een aantal toetsen wordt elk jaar een steekproef extern gecontroleerd).
Voor de onderbouw liggen de zaken iets eenvoudiger, dan is het vooral een kwestie van beter weten wat leerlingen moeilijk vinden en het niveau / de voorkennis van leerlingen op verschillende niveaus beter kunnen inschatten.