Hi there, Mr. Mai-a-rink!
Het is nog een paar uurtjes totdat ik Annelieke van het busstation kan halen. Eindelijk kunnen we samen aan het avontuur beginnen! Hierbij een verslag van mijn eerste werkweek.
Gisteren met collega’s een vrijdagmiddagborrel gedaan, aardappelen met broccoli gekookt en wat TV gekeken, vandaag een wasje gedaan, wat lessen voorbereid, een huurhuis bekeken (ik hoor dinsdag of we het kunnen huren, als we dat tenminste willen), op de thee geweest bij een collega (die tegenover het potientele huurhuis woont, met haar man die in het ziekenhuis werkt – over toeval gesproken), fietstochtje gemaakt (‘nieuwe’ geleende fiets had een lekke band, dus een fiets gehuurd – de fietsenwinkel had mijn maat fiets helaas niet op voorraad), inkopen gedaan, een beetje regen gehad in de ochtend, eigenlijk niets bijzonders. Behalve dat ik in de korte broek op het balkon zit. đ
Ik kan terugkijken op een geslaagde eerste werkweek waarin ik zeker 150 nieuwe gezichten gezien en (niet altijd even makkelijke) namen heb proberen te leren, en voor het eerst in het Engels les heb gegeven. Dat was in het begin heel onwennig en ook wel spannend, maar als je op zoek bent naar avontuur moet je niet klagen. En ik krijg hier zoveel hulp: collega’s laten prompt hun werk uit hun handen vallen en geven uitgebreid antwoord op al je vragen, van alle kanten worden meubels, slaapplaatsen, auto’s en fietsen aangeboden (al blijken de fietsen soms van dubieuze kwaliteit), het is echt fantatisch.
Alle belevenissen op school kun je moeilijk in foto’s vastleggen, daarom ontbreken de plaatjes dit keer. Ik heb wel een leuk filmpje gevonden over het afgelopen schooljaar, om jullie een indruk te geven van de school, de leerlingen en de activiteiten.
Laat ik puntsgewijs nog wat indrukken noemen, met tussendoor nog een leuk filmpje:
- Ik heb vijf klassen van Year 9 t/m 12, in Nederland zou dat brugklas t/m vijfde klas zijn, het niveau ongeveer havo/vwo en misschien een beetje mavo. (Ik zal later het schoolsysteem eens proberen uit te leggen, als ik het zelf ook snap.)
- Een schooldag bestaat uit maximaal 6 lesuren van 50 tot 60 minuten, afhankelijk van de dag en het moment van de dag – ’s middags zijn de lesuren wat korter. Op sommige dagen hebben de leerlingen tussendoor een half uurtje met hun mentorklas in een lokaal of een bijeenkomst met hun hele jaarlaag in de centrale hal.
- Elke dag begint om kwart over 8 met een personeelsbijeenkomst (staff meeting), waarin de rector (principal) en de andere drie directieleden (deputy principals) wat huishoudelijke mededelingen doen. Bovendien kunnen collega’s een activiteit onder de aandacht brengen of een bijzondere academische, academische of sportieve prestatie van een leerling onder de aandacht brengen, onder het motto: geef hem of haar vandaag een schouderklopje!
- Iedereen is om 3 uur klaar en je mag leerlingen niet laten nablijven of toetsen laten inhalen na die tijd. Sommige leerlingen moeten immers met de bus terug naar huis. Anderen lopen of worden opgehaald, en een enkeling komt met de fiets. Voor nablijven zijn er voldoende andere opties, bijvoorbeeld tijdens de twee pauzes (waarvan de tweede maar liefst een uur duurt).
- Leerlingen dragen verplicht een uniform en zolang ze dat aanhebben, heeft de school een zekere juridische zeggenschap over de leerling. Dat betekent bijvoorbeeld dat een leerling niet ongestraft 10 meter buiten het schoolplein kan staan roken, dus een rookvrije school is makkelijker af te dwingen. Ook het personeel rookt niet.
- Ik heb de leerlingen kennis laten maken met mijn ‘home country’ door middel van dit filmpje, dan sommigen van jullie misschien wel kennen. Er was maar 1 leerling die vroeg of het waar is dat wiet legaal is daar. đ
- Qua lesstof komen veel onderwerpen me gelukkig wel bekend voor, maar zijn er ook dingen die ‘nieuw’ zijn (of in elk geval veel belangrijker dan in Nederland, waar ze niet of nauwelijks aan bod komen). De manier van toetsen is in elk geval wel heel anders. De details komen nog een keer als ik het systeem zelf ook goed snap, maar ik heb het idee dat men veel meer “echte problemen” geeft. In dat opzicht zijn de eindtoetsen nog taliger dan de examens in Nederland, maar leerlingen worden ook minder aan het handje meegenomen, moeten meer zelf een wiskundige analyse maken van de situatie.
- De analyse van data is heel belangrijk, zowel op directie- als sectieniveau. In de onderbouw neem je pre- en post-testen af bij de leerlingen en is het vooral belangrijk hoeveel vooruitgang ze boeken, niet zozeer op welk niveau ze zitten. Aan het eind van een periode moet ik in Excel allerlei grafieken maken van mijn klassen, een analyse maken en een verbeterplan opstellen.
- De grootste paradigma-shift is (en dat ligt voor een deel aan mijn sectie, misschien met name mijn sectievoorzitter) dat we niet hoofdstuk voor hoofdstuk een boek volgen, maar continu bezig moeten zijn met de eindtermen, de lesdoelen, en met welke leermiddelen we die doelen bereiken. Dat maakt het zeker in het begin wel lastig, omdat je slechts een zeer globale planning hebt en niemand je bij voorbaat vertelt wat je precies moet doen. Maar zoals gezegd neemt iedereen wel uitgebreid de tijd als je ze vragen stelt. Mijjn leercurve moet dus steil zijn en daarmee word ik (hopelijk) een betere docent.
- Er wordt flink gehamerd op discipline, zo kun je bijvoorbeeld je onderbouwklassen netjes een rijtje laten vormen op de gang, eerst de meisjes naar binnen laten gaan en dan de jongens. Het schijnt dat een jaar of vijftien geleden de school een wat dubieus imago had, maar dat de laatste jaren de teugels flink zijn aangehaald en de resultaten (plus aanmeldingen) zijn spectaculair gestegen.
- En ik zeg wel “op de gang”, maar de leerlingen komen altijd van buiten. De gang binnen is alleen voor personeel en er staan wat computers die je tijdens de les kunt beginnen. Tijdens de pauze zijn de leerlingen ook altijd buiten, op het grote groene cirkelvormige plein tussen de gebouwen in. Als het onverhoopt een keer regent schuilen ze onder de afdakjes en stellen altijd wel een paar docenten hun lokaal open.
- Afgelopen donderdag een Maori-welkomst-ceremonie gehad, inclusief Haka en een neus-aan-neus begroeting van diverse personen. Er zijn foto’s van (gemaakt door een leerlinge die geboren is vlakbij Gouda) en misschien zelfs een filmpje, daar ga ik natuurlijk komende week naar op zoek.
Er is nog heel veel meer te noemen, maar het berichtje begint al behoorlijk lang te worden. Daarom later meer! Oh ja, en waarom de titel boven dit berichtje? Dat zei een leerling die ik net tegenkwam in de supermarkt. (Ik heb ze geleerd dat ze geen Mietje-rink moeten zeggen, omdat een “mietje” in het Nederlands een “sissy” is…)Â Gaaf, toch?!
Haha, knap dat je ze nu al afgeleerd hebt om je ‘mister mietje’ te noemen! Hoop dat Annelieke straks vlotjes aankomt en jullie nu lekker samen kunnen genieten van jullie nieuwe thuis! Liefs!
Goed te horen dat analyse van data zo belangrijk is, daar hamer ik ook altijd op đ
Erg leuk om te lezen hoe het je vergaat daar aan de andere kant van de wereld op je nieuwe school!
Een genot, jouw verhalen. Leuke filmpjes ook. Fijn, dat jullie nu samen zijn! Onderkomens vormen kennelijk geen probleem en dat is beslist iets wat het leven kan veraangenamen. Succes maar weer bij alle nieuwig- c.q. onbekendheden.
p.s.: wij kunnen nog net niet in shortjes de tuin in…. Groetje!